Рейтингите на училищата

Дискусии на всякакви теми.

Рейтингите на училищата

Мнениеот Krisi » 09 Авг 2013, 09:55

Според родители
Рейтингите на училищата ще задълбочат неравенствата между тях14:12 | 08.08.2013 | 1839 прочитания | Мартина Бозукова Размер на текста

Идеята на образователния министър Анелия Клисарова финансирането на училищата да е според постиженията на учениците не се приема еднозначно от родителите, според които деленето на училищата на “добри“ и “слаби“ ще доведе до задълбочаване на неравенствата между тях.

Образователното министерство иска да промени сегашната система на делегираните бюджети, при която училищата се финансират според броя ученици в тях, и да даде тежест на постиженията, като ще се взимат предвид оценките на децата от изпитите за външно оценяване. Така ще се приложи принцип на финансиране, подобен на този във висшето образование, където университетите получават допълнителни пари на база на рейтингите си.

Според асоциация “Родители“ пренасянето на този модел в средното образование обаче е неподходящо.

“Рейтингът на училищата е нещо, което е изключително вредно и говори за пълно неразбиране за разликата между задължителното образование и висшето образование. Висшето образование не е задължително, хората, които се обучават са пълнолетни граждани и имат достъп до европейския пазар на услуги и затова рейтингът на университетите е нещо логично и е нормално те да се конкурират. Когато обаче говорим за средното образование, отговорност на държавата е не да ни съобщи и да насърчава разликата между училищата, а да гарантира равен достъп до еднакво по качество образование“, заяви пред Mediapool Ева Борисова от асоциация “Родители“.

Според нея трябва да има прозрачност и да е ясно какви са оценките в отделните училища, но също така да е ясно и какви са усилията за подобряване качеството на образованието там, където то е под критериите, одобрени от държавата.

“Не е допустимо държавата да предполага, че едни деца имат право на по-високо качество образование от други. Защото в момента, в който произведат рейтинг на училищата, това автоматично означава, че разликите ще стават все по-големи, най-добрите учители ще са в най-добрите училища и ще има обособени гета, в които децата ще седят някъде, просто за да са прибрани, а не за да учат“, посочи Борисова.

Според нея ще се увеличи в голяма степен и корупционният натиск върху системата, защото всички родители ще искат да записват децата си в шепа елитни училища.

“Държавата трябва да осигури равен достъп до образование, което от своя страна да компенсира естествените неравенства между децата. Защото е ясно, че едно дете родено в ромско семейство в село Х няма същите шансове и подкрепа от семейството, както едно дете от центъра на София. И тези неравенства трябва да бъдат компенсирани от системата. В същото време държавата стои отстрани, вдига ръце и казва: “Ние ще ви кажем кое е най-доброто училище. Това е абсурдна позиция“, посочи тя.

Според Борисова образователният министър Клисарова, която е бивш ректор на Медицинския университет във Варна, се опитва да прехвърли механично решения от висшето образование в средното. По думите й обаче е редно да се консултира с гражданските организации, тъй като вече са правени оценки на въздействието на подобни идеи и какви щети могат да нанесат на системата. ;) :o




КОМЕНТАРИ (28)ПодредиПоследни десет Анонимен 09:22 | 09.08.2013
Според мен, ако се въведе тази система на допълнително възнаграждение поне 80% от учениците ни ще станат "ОТЛИЧНИЦИ". Ами то и без нея седмокласниците се оставят да преписват, само и само да се знае, че в НАШЕТО училище резултатите са много "високи"... Помислете какво ще се случи, ако от това зависи и учеличението на заплатите...

28Общо гласували 000gogomiподкрепи коментар6 09:00 | 09.08.2013
За училищата след 7-ми клас трябва да има разграничение по качество на образование. И да не се акцентира на бройката. Има техникуми, които набират ученици с обещание за лесно изкарване и за добра реализация(там където има промишленост). В същото време гимназии, в които учителите работят много добре с децата имат проблеми с бройките и се налага да съкращават добри учители. А при резултатите от матурите се вижда, че измежду най-добрите езикови и математически гимназии има училища от малки градчета.... [Прочети целия коментар]27Общо гласували 000Анонимен 08:54 | 09.08.2013
Какъв рейтинг от външното оценяване? Та в селските училища не пазят децата от преписване и подсказване, а и внякои градски училища. Кои резултати ще са по-високи?

26Общо гласували 000Анонимен 00:07 | 09.08.2013
Всияки учители трябва да преминат през изпи за методика на преподаването и основи на детската психология. Няма полза от учители. които си знаят добре материала, а нищо не разбират от деца.

25Общо гласували 000Анонимен 00:04 | 09.08.2013
Ох тази министърка на образованието ако я сложат на на 100 дка бустан ще го пази много успешно. Тя е страшна за гледане. Днес я дадоха по телевизията и цялото семейство не може да заспи от уажаса на вида й. От такъв крокодил нищо умно не може да се очаква.

24Общо гласували 000Анонимен 21:25 | 08.08.2013
че то и сега си има рейтинги, макар и неофициални; рейтинги има и за детските градини дори; вижте къде спират най-скъпите коли и ще се ориентирате абсолютно точно!

23Общо гласували 000Анонимен 21:08 | 08.08.2013
Без рейтинги няма да има конкуренция, а без конкуренция има застой и няма развитие.

22Общо гласували 000Анонимен 21:03 | 08.08.2013
Рейтинг на учителите в зависимост от резултатите от външното оценяване не може да има. 1. Резултатите зависят не само от учителя, но и от ученика (семейна среда, интереси, планове за бъдеща реализацияи т.н.). Ето и пример. Един и същ учител, ако работи в различен вид училище, ще достигне до различни резултати. 2. Не по всички предмети има външно оценяване. Как ще оцениш напр. работата на учителя в прогимназията, който преподава руски език, немски език, музика или изобразително изкуство? 3. Крайните... [Прочети целия коментар]21Общо гласували 000Анонимен 21:01 | 08.08.2013
Според Конституцията зядължително е образованието до осми клас. До това ниво трябва да има равен достъп на всички деца в образователната система и дори в населените места, където има малко ученици. Разбира се, преценката за качеството е важна, за по-добро качество може да се наложи да попътуват 20-тина минути с училищния автобус до съседния град. За гимназиалното, което не е задължително по закон, би трябвало да важат критериите за висшето, там конкуренцията да е на първо място.

20Общо гласували 000Анонимен 19:53 | 08.08.2013
Преди години партийният сек,етар в едно село, в което ни бяха закарали на студентска бригада ми каза: „Ми какво се гевезят вашите девойки? Всички мъже са еднакви. Мъжът си е мъж! Нашите момчета да не са по-лоши.“ Комунистическо мислене. Дай да направим жените общи! Та така и с училищата. Дай всички да бъдат еднакви кенефи. Разбира се, че има заначение с кого и къде работиш. Но знайно е, че учителите на желаят да бъдат оценявани по резултатите, защото това значи, че трябва да си дават повече зор. А ние тъкмо това искаме.
Поздрави,

Криси

Сайт за родители, учители и всички вас. -> http://www.dujdotbonboni.com
Форум за родители, учители и всички вас. -> http://forum.dujdotbonboni.com
Аватар
Krisi
 
Мнения: 74
Регистриран на: 01 Май 2013, 22:39

Назад към Дискусии

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron